Sve kontinentalne vrste trebaju dozu zimskog smrzavanja. Neke snažniju, neke blažu. U principu, mnoga crnogorica kontinentalnog tipa bolje podnosi niske temperature nego bjelogorica. Kako bi godišnji ciklus prošao pravilno i biljka počela rasti u proljeće, mora imati razdoblje hladnoga vremena. (ovo ne pišem za one koji to već znaju) Ono što je problem nije smrzavanje nego deep freezing korijenskog sustava. Nadzemni dijelovi biljke izdržavaju prilično niske temperature, na primjer -40 ili -50 prije nego se deblo toliko smrzne da počne pucati, uzdužno se kalati. Ali korijen u prirodi nije nikada u situaciji da se tako smrzne. Duboko je, a već nakon neke udaljenosti od površine zemlje, ne znam točno koliko je to neka me netko ispravi, ali čini mi se po sjećanju negdje metar ili metar i pol, temperatura je stalna i konstantna. Dakle korijen je zaštićen. U bonsai posudi to nije slučaj. Mislim da je idealno prezimljavanje kontinentalnih biljaka u bonsai posudama oko nule, od -3, -2 pa tam do plus 5. Na nuli, iako se tlo u posudi čini smrznuto, ono nije ajmototakoreći tvrdo smrznuto, već polusmrznuto. Često je voda ispod smrznute površine tla koja je izolator još u tekućem stanju. A korijen je pogotovo ok. Oko -5 već je svo tlo, sva voda u tlu potpuno smrznuta, međutim, baš taj led štiti djelomice tkivo korijena od smrzavanja, zadržavajući temp u okolici korijena višom od -5. Ako je vani -5, par centimetara ispod površine je možda -3, što je još uvijek za biljke kontinenta podnošljivo i kroz duži period vremena. Na toj temperaturi, iako je tlo smrznuto, tkivo korijena biljke nije. Ja biljke štitim od smrzavanja tek kada vanjska temperatura bude oko -10 ili niža, i takva ostane više dana. Mislim da je važna i ta dužina trajanja takvih niskih temperatura. Često se dogodi da imate noć minus nešto, a preko dana je plus nešto. I dok god se supstrat odmrzne danju, ja ne štitim biljke. Ako se supstrat ne odmrzava niti danju, a to sve traje više dana, tada me počinje loviti frka. Sve mi se čini da sam najbliže Galovom principu, koji reagira, ako se dobro sjećam oko -15. Još jedno pravilo, wet freezing je bolji nego dry freezing. Ovo sve vrijedi za biljke domicilne na kontinentu, kojima su ovakve zime višemanje normalne. O fikusima naravno ne govorimo, kojima je min temp 13-15 stupnjeva, a npr azaleje spadaju u biljke hladnog staklenika i ne odgovara im temp ispod nule. Njima je 0 granica i ispod toga ne bi trebalo ići. Dobro ako se dogodi koji tren. Inače, idealno bi im bilo oko plus 5 i tako cijelu zimu. Moja azaleja je krepala nakon tri tjedna boravka u vrtu na -10 do -15. Ne ponavljajte moj pokus, ja sam to već probao. Vjerujte, ne funkcionira. Nisam to radio namjerno, takve su bile životne okolnosti. Bila je lijepa i vrlo dobrog potencijala i koštala je 4900kn. Evo je na slici, to joj je bila zadnja cvatnja u životu. Svibanj 2005.